Press "Enter" to skip to content

‘De prijs is angstaanjagend’: waarom sommige jonge mensen het leren autorijden uitstellen

Wesley 0

Een vrouw met een man in een auto die allebei een gezichtsmasker droeg tijdens een rijles

De Covid-pandemie heeft ertoe geleid dat sommige leden van Generatie Z zich afvragen of rijlessen het waard zijn.

Covid remt het rijden af, terwijl de prijs van lessen en verzekeringen enorm kan oplopen

 

Ik ben net 17 geworden en sta voor een dilemma: moet ik leren autorijden? Het behalen van een rijbewijs wordt door velen gezien als een overgang naar volwassenheid en volwassenheid: het staat voor vrijheid en kan een essentiële troef zijn bij het zoeken naar werk.

 

Maar is het, met de sluitingen van scholen, lockdowns en de financiële onzekerheden waarmee mijn generatie wordt geconfronteerd, echt de moeite waard om nu geld aan lessen uit te geven?

 

 

Volgens de personal finance-site NimbleFins bedragen de gemiddelde kosten in heel Groot-Brittannië £ 27 per uur als je boeklessen niet blokkeert. Blokboekingen brengen het terug naar £ 23. De Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) zegt dat de gemiddelde leerling 47 uur rijlessen nodig heeft voordat hij slaagt voor zijn test. Dat komt neer op tussen £ 1.081 en £ 1.269.

 

 

Qais Hussain, 17, heeft de kosten van leren autorijden afgewogen tegen de voordelen. Foto: Gary Calton / The Guardian

De kosten van de lessen variëren omdat rij-instructeurs vrij zijn om alles in rekening te brengen wat ze willen. Ik woon in Bradford en volgens NimbleFins bedragen de gemiddelde kosten in de regio £ 26. Het dichtstbijzijnde bedrijf rekent £ 28 per uur, terwijl een ander lokaal bedrijf £ 29 per uur of £ 28 per uur rekent als je een student bent, wat ik ook ben. Voor 47 uur les zou ik £ 1.316 betalen. Oefenen gevaarherkenning is online mogelijk.

 

Een andere optie die mensen nemen om te slagen voor hun rijexamen, zijn intensieve lessen. Deze cursussen duren doorgaans één of twee weken.

 

Veel intensieve rijcursussen worden als gegarandeerde pas op de markt gebracht. Maar dit kan gewoon betekenen dat u gegarandeerd een terugbetaling krijgt als u niet slaagt, of dat u meer lessen bij hen krijgt totdat u slaagt. Volgens de RAC kost een eendaagse cursus waarschijnlijk ongeveer £ 200, maar dit is alleen geschikt voor iemand die een paar uur oefening nodig heeft voor een test, en niet voor een leerling. Een cursus van een week kan ongeveer £ 1.000 kosten, terwijl een cursus van twee weken het dubbele kan zijn.

 

Mijn plaatselijke rijschool rekent £ 860 voor 40 uur intensieve lessen verspreid over twee weken, wat neerkomt op £ 21,50 per uur, £ 6,50 minder dan een normale standaardles. Dus een intensieve rijopleiding kan voor mij goedkoper uitpakken.

 

Op haar website raadt de AA echter af om intensieve rijcursussen te volgen: “Proberen alles in één keer te proppen is niet per se een effectieve manier om te leren. Door je rijlessen over een langere periode te volgen, met een meer gestructureerde aanpak en een duidelijk lesplan, leer je alle vaardigheden die nodig zijn voor het leven onderweg. ”

 

Andere critici wijzen erop dat als je de eerste keer niet slaagt voor je rijexamen, je misschien enkele weken moet wachten voordat er weer een nieuwe plek beschikbaar komt – tegen die tijd ben je misschien al veel vergeten van wat je in de eerste plaats hebt geleerd. Auto theorie examen oefenen is online mogelijk.

 

Lessen zijn slechts een deel van de kosten die ik moet betalen als ik op pad wil. De eerste stap in het proces van leren autorijden is het aanvragen van een voorlopig rijbewijs. Dit kost £ 34 online op gov.uk en £ 43 per post.

 

Auto geparkeerd in voortuin van rijtjeshuis

Er zijn een aantal dingen waar je naar moet kijken voordat een jonge bestuurder kan overwegen om een ​​auto op de weg te nemen. Foto: Alamy

Advertentie

 

De tweede stap is de theorie-test, die £ 23 kost en online kan worden geboekt en betaald. De dingen die u voor de test moet weten, kunt u leren uit een boek, een cd of via de officiële DVSA Theory Test Kit-app, die £ 4,99 kost om te downloaden in de Apple App Store.

 

Het is zorgwekkend dat de slagingspercentages voor theorie-examens in iets meer dan 10 jaar tijd met een kwart zijn gedaald, omdat het examen moeilijker is gemaakt. Statistieken van het Ministerie van Transport laten een slagingspercentage van 68% zien in 2008-2009, gedaald tot 47,4% van de 1,34 miljoen die in 2018-2019 werd afgelegd. Als je niet slaagt voor je theorie-examen, moet je helaas £ 23 betalen om het opnieuw te doen. Als u slaagt, is het certificaat twee jaar geldig. Als u in die tijd uw rijexamen niet haalt, moet u opnieuw slagen voor het theorie-examen.

 

Het praktijkexamen is de laatste stap voordat je je rijbewijs haalt. De kosten variëren afhankelijk van de dag van de week waarvoor u boekt: de DVSA rekent £ 62 voor tests op weekdagen en £ 75 voor tests in het weekend. Het slagingspercentage voor het praktische rijexamen was 45,7% in 2018-19, en als je de eerste keer niet slaagt, moet je opnieuw de volle prijs betalen voor een ander rijexamen. U kunt uw praktische rijexamen betalen en boeken op gov.uk.

 

Maar na dat alles is de grootste kostenpost waarschijnlijk mijn verzekering. Premies zijn enorm voor jongere automobilisten. Verzekeringsmaatschappijen beschouwen uw leeftijd als een van de grote dingen die bepalend zijnuw risico, en jonge bestuurders vertegenwoordigen meer risico.

 

Volgens NimbleFins bedroeg de gemiddelde premie voor een uitgebreide verzekering voor een 18-jarige bestuurder in 2020 £ 1.871 per jaar.

 

Ik woon in Bradford, een van de duurste gebieden voor jongeren om verzekerd te zijn, naast Liverpool en Manchester. Volgens NimbleFins zou het gemiddeld een alarmerende £ 2.399 kosten voor iemand in mijn stad om verzekerd te zijn. Daarentegen zou een 18-jarige in Bristol £ 1.439 per jaar betalen voor een autoverzekering. Ondertussen bedragen de gemiddelde kosten voor een ervaren 45-jarige chauffeur £ 575.

 

Autorijden kan betekenen dat ik werk kan vinden dat ik niet met het openbaar vervoer kon bereiken

Er zijn opties om een ​​verzekering goedkoper te krijgen, zoals een black box-verzekering, waarbij een autoverzekeraar een stuk telematica-apparatuur gebruikt – ook wel een black box genoemd – om op basis van rijgewoonten te controleren en premies vast te stellen. Daarom kunnen verzekeringsmaatschappijen kilometerlimieten en uitgaansverboden instellen. Naar mijn mening verslaat het het doel van het hebben van een auto, omdat er beperkingen worden opgelegd aan uw rijgedrag.

 

Veel mensen die in Yorkshire wonen, reizen met de auto, vooral omdat het openbaar vervoer erg duur, ontoegankelijk en ontoereikend is. Autorijden kan betekenen dat ik werk kan veiligstellen dat ik met het openbaar vervoer niet kon bereiken, zoals werken op een boerderij, een bouwplaats of een fabriek.

 

Maar de afgelopen 14 maanden hebben mijn verlangen om te rijden veranderd. Als we in een andere lockdown zouden worden geplaatst, zou ik nergens heen kunnen en nog steeds een deel van de kosten van het verzekeren van een auto betalen.

 

Onderzoek toont aan dat generatie Z minder snel heeft leren autorijden dan degenen die ons voorgingen. Dit jaar zijn er in Groot-Brittannië 2,97 miljoen mensen van 16 tot 25 jaar met een volledig rijbewijs. De daling van 3,32 miljoen in maart 2020 is waarschijnlijk het gevolg van Covid-beperkingen die lessen en tests uitsluiten, maar de financiële druk zal mensen ook afschrikken.

 

Ik heb tijdens mijn leven geld gespaard van werk en verjaardagsgeld. Het vooruitzicht om meer dan £ 3.000 uit te geven om te leren autorijden en verzekerd te worden, is echter beangstigend. Die kosten houden niet eens rekening met andere kosten, zoals brandstof, wegenbelasting en natuurlijk het aanschaffen van een auto.

 

Ik heb besloten te wachten, misschien tot na mijn 18e verjaardag of zelfs wanneer ik mijn eerste fulltime baan krijg. Ik zal deze zomer misschien niet het plezier beleven van het cruisen in mijn geboortestad, maar ik weet zeker dat ik dat ooit zal doen.

 

Verzekering voor leerlingen

Een van de grootste kosten voor nieuwe chauffeurs is een verzekering. Wanneer u leert autorijden met een instructeur, zullen deze meestal dekking bieden, maar als u wat extra uren onder toezicht wilt oefenen met het gebruik van de auto van uw ouders (of die van een ander familielid of vriend), dan moet u een polis kopen nog voordat u slagen voor je test.

 

Verzekering voor leerlingbestuurders

Volgens het RAC heeft de gemiddelde leerling 20 uur extra oefening nodig buiten de rijlessen om.

 

De traditionele oplossing was dat een ouder gewoon zijn kind aan zijn eigen beleid zou toevoegen. Hoewel dat voor sommige mensen nog steeds haalbaar is, kan het toevoegen van een voorlopige vergunninghouder aan een hoofdverzekering voor motorrijtuigen duur zijn, en sommige verzekeraars staan ​​het niet toe.

 

Als gevolg hiervan bieden veel bedrijven, groot en klein, een verzekering voor leerlingbestuurders aan. Dit is een flexibele kortetermijndekking die is ontworpen naast de bestaande verzekering voor de auto waarin de jongere zal oefenen. Doorgaans biedt het een volledig uitgebreide dekking wanneer de leerling achter het stuur zit.

 

Brits rijschool autoteken

De gemiddelde leerling heeft 20 uur extra oefening nodig buiten de rijlessen, zegt het RAC.

Het is cruciaal dat, aangezien het los staat van de hoofdverzekering, de schadevrije korting van de autobezitter niet wordt beïnvloed als de leerling een ongeval krijgt.

 

De verzekering voor leerlingbestuurders kan vaak per dag, week of maand worden afgesloten, en in sommige gevallen zelfs per uur.

 

 

Maar een probleem met dit type dekking is dat het zich niet leent voor prijsvergelijkingswebsites. Marmalade, waarschijnlijk de bekendste verzekeraar die gespecialiseerd is in jonge automobilisten, zegt dat vergelijkingssites doorgaans gericht zijn op het verstrekken van offertes voor het verzekeren van de auto zelf, wanneer het gaat om het dekken van een persoon in een auto die al is verzekerd door de eigenaar. Het is ook geen jaarlijkse polis.

 

Als u op zoek bent naar een verzekering voor leerlingbestuurders, kunt u het beste de sites van verschillende providers bezoeken, enkele gegevens invullen en een offerte ontvangen. Het is de moeite waard om dit te doen, omdat de prijzen sterk kunnen variëren.

 

Andere spelers op deze markt zijn onder meer Dayinsure (dat ook de leerlingdekking biedt die wordt aangeboden door bedrijven zoals de RAC en Aviva), Admiral (die het merk Veygo exploiteert), Insure4aDay, Collingwood Insurance Services en InsureLearnerDriver.

 

We zochten citaten van vier bedrijven voor een 17-jarige die in Noordoost-Londen woont en van plan is om in de auto van haar ouders te rijden, een zeven jaar oude Nissan Note.

 

Voor een dekking van een maand leek Admiral de goedkoopste, met een prijsopgave van £ 68,91 voor four weken. Insure4aDay noteerde £ 77,32 voor 28 dagen, terwijl Marmalade £ 79,29 voor 30 dagen wilde. Ondertussen citeerde Collingwood £ 107,48 voor vier weken.

 

Het is echter redelijk om te zeggen dat Marmalade en Collingwood om veel meer informatie hebben gevraagd dan Admiral en Insure4aDay, dus dat kan van invloed zijn geweest op de offertes. Admiraal, met name, liet ons ook een breed scala aan polislengtes kiezen – de dekking van twee uur was bijvoorbeeld £ 8,52, terwijl de dekking van één dag £ 15,63 bedroeg.

 

Toen we de leeftijd van onze jonge chauffeur verhoogden van 17 naar 22, maar alle andere details hetzelfde hielden, kwam het citaat van Admiral voor de dekking van vier weken iets hoger uit: £ 74,70. Het was hetzelfde verhaal met Insure4aDay, wiens offerte voor 28 dagen dekking £ 90,76 was.

 

Dit strookt met het bewijs dat 17-jarigen over het algemeen als iets veiliger worden beschouwd dan degenen die een paar jaar ouder zijn, misschien omdat hun jeugd hen voorzichtiger maakt. Het sluit ook aan bij bredere prijsgegevens voor motorrijtuigenverzekeringen.

 

Verzekering voor jonge bestuurders

Iemand die op een telefoon naar autoverzekering kijkt

Een van de grootste kosten voor nieuwe chauffeurs is een verzekering.

 

De prijzen van autoverzekeringen voor jonge bestuurders zijn dramatisch gedaald: de gemiddelde premie voor 17- tot 19-jarigen in januari tot maart van dit jaar bedroeg £ 505, een daling van 37% ten opzichte van het voorgaande kwartaal, volgens onderzoek van MoneySuperMarket.

 

De gemiddelde premie van januari tot maart voor chauffeurs tussen 20 en 24 jaar was veel hoger dan dat: £ 871. Niettemin is dat in de laatste drie maanden van 2020 11% lager dan £ 981, zegt MoneySuperMarket.

 

Met zoveel verzekeraars en opties, en zoveel variabelen in het spel, is het het beste om een ​​paar prijsvergelijkingssites eens te proberen. MoneySavingExpert zegt dat mensen Comparethemarket eerst eens moeten proberen, omdat uit de analyse blijkt dat de site “de goedkoopste prijsopgave geeft voor de meerderheid van de mensen”.

 

Probeer dan de firma’s die gespecialiseerd zijn in jonge chauffeurs, zoals Marmalade.

 

Er zijn veel verzekeraars die een zwarte telematica-doos in de auto plaatsen die elk detail van het rijgedrag vastlegt, en deze polissen kunnen jongeren soms een veel goedkopere dekking bieden. Aanbieders zijn onder meer Co-op Insurance, Insure The Box en Drive Like a Girl.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *